Go BIG…

… or go home! Året er 1992 og 3M Norge skal markere sin tilstedeværelse langs E6 på vei ut av Oslo, som en av hovedsponsorene til det kommende OL på Lillehammer ‘94. Dette skal gjøres med Norges største lysskilt på veggen, med de beskjedne målene 22 meter bredde og 4 meter høyde! Torstein Ernestus får forespørsel og ser ikke mørkt på utfordringen han får. Skiltet som sveises og konstrueres i lokalene på Vestre Rosten har det nye dukfrontsystemet til 3M som heter Panaflex, et fleksibelt og utrolig robust system for store lyskasseskilt. Høsten 1992 lastes et fult vogntog med alle komponenter og deler som skal med. Vår samarbeidspartner på skiltmontering PK Service tar også utfordringen og reiser ned med servicebil og utstyr for å gjennomfør montering. Det belyses med lysstoffrør og det legges inn stigtrinn i kassen slik at man kan gå inne i skiltet og bytte lysrør uten å fjerne fronten! Panaflex-systemet er videreforedlet og har byttet navn til Panagraphics og er fortsatt et system vi leverer. Spesielt når skiltene er store, og skal monteres på vær- og vindutsatte steder. Den fleksible PVC-duken er nesten umulig å ødelegge, og kan strammes opp eller enkelt erstattes/endres på. Ekstra moro er det at skiltet fortsatt er i bruk etter 26 år, men nå med logoen til DHL som har tatt over lokalene. Om skiltet fortsatt er Norges største lyskasseskilt er vi ikke 100% sikker på, men stort er det..

Rema 1000

På midten av 80-tallet tar Rema-eventyret virkelig fatt for Torstein Ernestus og Ernestus Skilt og Reklame. Etter å ha levert skilter til noen av de tidlige butikkene, som den første Rema-butikken på Bromstad i 1979, blir det fra midten av 80-tallet satt som målsetning i Rema å etablere Rema 1000-butikker på alle tettsteder i Norge med mer enn 10.000 innbyggere. Ernestus Skilt & Reklame er med å levere skilt i hele denne perioden, og i mange tiår er det et godt og fruktbart samarbeid. Samarbeidet og vår rolle som totalleverandør varer helt frem til 2010/2011.

Skilt Og Reklame Trondheim

I 1985 starter Olav Gjønnes bedriften Skilt og Reklame Trondheim. Bedriften er i mange år en liten men gjennomført dyktig leverandør til lokale kunder i Trondheim og Midt-Norge. Olav blir kjent i markedet for sin høye faglige kompetanse og dyktighet, men holder seg lokalt og konsentrer seg om å levere god kvalitet og være fleksibel og løsningsorientert. Vi har dessverre lite historiske bilder fra Skilt og Reklame, men den velkjente logoen i gult og sort er et synlig innslag i trafikken i Trondheim. Den gule OG’n stod ikke bare for ‘og’ men også Olav Gjønnes.

Folierevolusjonen

1980-årene byr ikke bare på flytting i store lokaler og nye muligheter for utvidet skiltproduksjon for Ernestus Skilt & Reklame. Selvklebende folier i utallige farger, elektrostatprintere og datastyrte skjærmaskiner gir skiltbransjen ny giv og nye markeder. Bildekor på små og store kjøretøy blir et viktig satsningsområde på 80 og 90-tallet og er fortsatt en stor del av vår hverdag.

Vestre Rosten 106A

Etter noen års drøfting tar Torstein sats og i 1982 settes spaden i jorda på Vestre Rosten på Tiller. Sammen med Sverre Moe (blikk/ventilasjon), Per Andersen og Andersen Truck (Per var også Torsteins svigerfar), Arthur Kalland og ScandiTak og Nor-Rad Radiator settes ett av de første nye industribyggene opp på vestsiden av E6 på Tillerflata sør for Trondheim. Den gang virket dette ganske usentralt og landlig, men med tiden befinner man seg godt plassert både i forhold til infrastruktur og E6. Våren 1983 flyttet Ernestus inn, og det er bokstavelig talt duket for en ny vår for bedriften. På bildene ser du vår seksjon og varebilen bedriften hadde på den tiden, en Mercedes 608D. Bildet er et flyfoto tatt av Fjellanger Widerø sommeren 1983. I bakgrunn skimter man Bjørndalsbrua og gården Tonstad.

Torstein Ernestus

I 1969 begynner Torstein Ernestus som 19-åring å arbeide hos sin far Bjarne etter endt militærtjeneste. Bildet viser Torstein i produksjon på gravermaskina som etterhvert ble en hjørnestein i bedriften. På denne tiden er det fire ansatte, nyansatte Torstein, Bjarne, hans halvbror Henry Ernestus og Per Stene, som forøvrig følger bedriften frem til 1987, da han starter egen silketrykkvirksomhet i nabolokalet. I 1976 blir Bjarne syk og går bort i 1977. Torstein tar da over driften som 27-åring og begynner å legge en plan for fremtiden. Torstein ser også, som sin far et større potensiale og vekstmulighet i bedriften, lokalene i Kirkegata er begrenset på plass og hindrer ekspansjon.

Skiltproduksjon

Det var tidkrevende å lage grunnformene for varmforming og pressing av akryl, så det ble laget et utvalg former fasonger og størrelser som kunden kunne velge i. Deretter ble logoer og tekst satt sammen etter kundens ønsker og behov. Dette bildet viser en flott jobb for en elektroinstallatør i Trondheim vi ikke klarer å finne historien til. Her ser vi tydelig at alle elementene/bokstavene er uthevet fra skiltflaten. I dag hadde vi laget teksten i farget folie eller printet den på noen minutter. Den gang tok det kanskje en ukes arbeid å produsere og sette sammen slike skilt.

Akebrett ala Ernestus!

Bjarne prøvde også å varmeforme/presse andre plastmaterialer. Ett prosjekt var produksjon av akebrett som som ble solgt på Axel Bruun. Dessverre viste det seg at plasten ikke tålte trøndersk holkevinter og akebrettene knuste ved tøff bruk. Selv om det hele ble en fiasko, fikk man lært enda mer om plast og dens begrensninger.

Kirkegata

Bjarne Ernestus flyttet i 1951 produksjon til Kirkegata 61. I denne bydelen var det mye industri, og det nøt bedriften godt av, blant annet salg av forskjellige skilt og merking til TMV og og båtene som ble bygd på verftene der. Her ser vi et stemningsbilde fra produksjonen på 50-tallet.

Begynnelsen

Ernestus Skilt & Reklame ble grunnlagt i 1949 av Bjarne Ernestus. Det startet i det små i Krambugata 1, her hadde han produksjon i et lite loftsrom over Café Cecil. Forretningskonseptet var til å begynne med oppussing, polering og forgylling av slitte og gamle skilt og skiltbokstaver. I 1955 reiste Bjarne til Tyskland på messe, og fant der plexiglass/akryl. Dette så han et stort potensiale og marked for og valgte å satse på bearbeiding og forming av dette for reklameskilt. Akrylen kunne skjæres, pusses, poleres og varemebearbeides som ingenting annet på denne tiden. Og så fikk man det i mange farger! Og det kunne slippe pent lys gjennom! Bjarne var en dyktig håndverker som produserte flotte former for pressing og varmforming av akrylen. Skiltene bestod ofte av en hvit opal akrylbunn, og deretter ble det produsert tekst, logo og andre element i andre fargede akryler. Bilder viser en av våre første landsdekkende leveranser av tosidige utstikkerskilt til Ford i hele Norge. Laget i hvit og blå akryl. Noe usikker på årstall men trolig 1960-65.