Oppgraderinger

Januar 2020 skrives og vi gjør nok en gang to store oppgraderinger i maskinparken. Det er denne gang duket for installasjon av en SwissQprint Nyala3 storformatprinter med muligheter for plateprint i 200x300cm, rullprint opp til 320cm bredde og produksjonshastighet på hele 206m2 i timen på maksimal hastighet. I tillegg oppgraderes Zünd skjærebordet til et 3XL 3200 for å kunne bearbeide rullmaterialene opp til 320cm. Vi er godt rustet for de neste årene i vår 70 år lange historie.

Fusjon

I Januar 2018 gjennomføres fusjonen formelt og prosessen med flytting av Skilt og Reklame sine maskiner fra Nardo til Ernestus sine lokaler på Rosten iverksettes i Februar/Mars. Nå står vi alle samlet på gulvet på Vestre Rosten 106 og arbeidet med å skape en framtidsrettet produksjonsbedrift starter for alvor!

Samarbeid

I juni 2017 innledes de første samtalene om et mulig samarbeid mellom de to firmaene Skilt og Reklame Trondheim AS med Thomas Løvdahl og Ernestus AS med Andreas og Fredrik Ernestus i spissen. Dette leder frem til en beslutning om fusjonering av firmaene, en ren sammenslåing der alle maskiner og ansatte samles i ett firma. Olav Gjønnes og Torstein Ernestus kjøpes ut av sine siste aksjeposter i hhv Skilt og Reklame Trondheim AS og Ernestus AS.

Investeringer

Noen år etter flyttingen investerer også Skilt & Reklame i sin første Océ Arizona flat-bed printer, og året etter i et CNC-styrt Zünd frese, skjære og ferdiggjøringsbord som virkelig setter fart på omløpshastighet og øker kapasiteten til Skilt og Reklame betraktelig.

S&R Nardoveien

I 2013 er Skilt og Reklame AS nødt til å flytte fra Lilleby til Nardo på grunn av de forestående utbygging av det gamle smelteverksområdet på Lilleby. Nye lokaler og ny giv, Thomas Løvdahl tar nå også en mer sentral rolle i driften sammen med grunnlegger Olav Gjønnes.

UV Flat-Bed Printer

I 2008 er det storformatprint som står for tur og Ernestus investerer i vår første storformat ‘flat-bed’-printer. Dette blir den første av i alt fem forskjellige Océ Arizona-printere vi har hatt innenfor veggene. Vi har kontinuerlig byttet ut til større og raskere versjoner for å henge med på utviklingen.

Mulitcam CNC

I 2007 er nok en revolusjon på vei inn, Ernestus investerer i en 300x150cm CNC-styrt fres fra Mulitcam. Utrolig nok har vi frem til denne tiden skåret skiltbokstaver og emner til sargbokstaver på sirkelsag, båndsag og stikksag frem til dette tidspunktet. Fresen gir oss høy produksjonskapasitet, presisjon og muligheter vi tidligere bare drømte om.

Rema Re-Start

Fra 2006 til 2008 er Ernestus med på en av de største enkeltjobbene i firmaets historie. Rema 1000s rundt 560 butikker(på den tiden) profileres om innvendig med baldakinplater, kategoriskilt, folie på frysedisker, brødvareskilt og mange andre produkter. Vi leverer tilsammen mange 10talls tonn med trykte aluplater og mange mil med utskåret folietekst. Dette opptar mye av vår kapasitet i denne treårsperioden.

Arete Sargmaskin

Rundt årtusenskiftet investerer Ernestus i en banebrytende sargmaskin. Maskinen gjør oss i stand til å lage enkeltstående lysbokstaver med ferdiglakkerte sider, noe som gir oss et konkurransefortrinn både på pris og produksjonstid! Arete het maskinen, og den holdt med oss i vel 13år før den ble pensjonert. Vi laget utallige skilt til Rema 1000, Ahlsell og mange andre kunder.

Store formater

Trykte bilder eller logoer i storformat har i mange år vært et viktig produkt for Ernestus Skilt & Reklame. Helt siden digitale trykkemetoder kom på markedet på 80-tallet har vi levert store og små serier og mange varierte oppdrag. Vi er også i dag leverandør av storformat-trykk, og vi har flere store printere i vår maskinpark for rask og effektiv produksjon av plateskilt, bannere, fototapet , folier og mange andre produkter. Bildene viser blant annet montering av et velkjent skilt med Solo-flaska som hang i Elgeseter gate i mange år på 80 og 90-tallet. Skiltet målte 10 meter i bredde og 3 meter i høyde.

Go BIG…

... or go home! Året er 1992 og 3M Norge skal markere sin tilstedeværelse langs E6 på vei ut av Oslo, som en av hovedsponsorene til det kommende OL på Lillehammer ‘94. Dette skal gjøres med Norges største lysskilt på veggen, med de beskjedne målene 22 meter bredde og 4 meter høyde! Torstein Ernestus får forespørsel og ser ikke mørkt på utfordringen han får. Skiltet som sveises og konstrueres i lokalene på Vestre Rosten har det nye dukfrontsystemet til 3M som heter Panaflex, et fleksibelt og utrolig robust system for store lyskasseskilt. Høsten 1992 lastes et fult vogntog med alle komponenter og deler som skal med. Vår samarbeidspartner på skiltmontering PK Service tar også utfordringen og reiser ned med servicebil og utstyr for å gjennomfør montering. Det belyses med lysstoffrør og det legges inn stigtrinn i kassen slik at man kan gå inne i skiltet og bytte lysrør uten å fjerne fronten! Panaflex-systemet er videreforedlet og har byttet navn til Panagraphics og er fortsatt et system vi leverer. Spesielt når skiltene er store, og skal monteres på vær- og vindutsatte steder. Den fleksible PVC-duken er nesten umulig å ødelegge, og kan strammes opp eller enkelt erstattes/endres på. Ekstra moro er det at skiltet fortsatt er i bruk etter 26 år, men nå med logoen til DHL som har tatt over lokalene. Om skiltet fortsatt er Norges største lyskasseskilt er vi ikke 100% sikker på, men stort er det..

Rema 1000

På midten av 80-tallet tar Rema-eventyret virkelig fatt for Torstein Ernestus og Ernestus Skilt og Reklame. Etter å ha levert skilter til noen av de tidlige butikkene, som den første Rema-butikken på Bromstad i 1979, blir det fra midten av 80-tallet satt som målsetning i Rema å etablere Rema 1000-butikker på alle tettsteder i Norge med mer enn 10.000 innbyggere. Ernestus Skilt & Reklame er med å levere skilt i hele denne perioden, og i mange tiår er det et godt og fruktbart samarbeid. Samarbeidet og vår rolle som totalleverandør varer helt frem til 2010/2011.

Skilt Og Reklame Trondheim

I 1985 starter Olav Gjønnes bedriften Skilt og Reklame Trondheim. Bedriften er i mange år en liten men gjennomført dyktig leverandør til lokale kunder i Trondheim og Midt-Norge. Olav blir kjent i markedet for sin høye faglige kompetanse og dyktighet, men holder seg lokalt og konsentrer seg om å levere god kvalitet og være fleksibel og løsningsorientert. Vi har dessverre lite historiske bilder fra Skilt og Reklame, men den velkjente logoen i gult og sort er et synlig innslag i trafikken i Trondheim. Den gule OG’n stod ikke bare for ‘og’ men også Olav Gjønnes.

Folierevolusjonen

1980-årene byr ikke bare på flytting i store lokaler og nye muligheter for utvidet skiltproduksjon for Ernestus Skilt & Reklame. Selvklebende folier i utallige farger, elektrostatprintere og datastyrte skjærmaskiner gir skiltbransjen ny giv og nye markeder. Bildekor på små og store kjøretøy blir et viktig satsningsområde på 80 og 90-tallet og er fortsatt en stor del av vår hverdag.

Vestre Rosten 106A
Vestre Rosten 106A

Etter noen års drøfting tar Torstein sats og i 1982 settes spaden i jorda på Vestre Rosten på Tiller. Sammen med Sverre Moe (blikk/ventilasjon), Per Andersen og Andersen Truck (Per var også Torsteins svigerfar), Arthur Kalland og ScandiTak og Nor-Rad Radiator settes ett av de første nye industribyggene opp på vestsiden av E6 på Tillerflata sør for Trondheim. Den gang virket dette ganske usentralt og landlig, men med tiden befinner man seg godt plassert både i forhold til infrastruktur og E6. Våren 1983 flyttet Ernestus inn, og det er bokstavelig talt duket for en ny vår for bedriften. På bildene ser du vår seksjon og varebilen bedriften hadde på den tiden, en Mercedes 608D. Bildet er et flyfoto tatt av Fjellanger Widerø sommeren 1983. I bakgrunn skimter man Bjørndalsbrua og gården Tonstad.

Torstein Ernestus
Torstein Ernestus

I 1969 begynner Torstein Ernestus som 19-åring å arbeide hos sin far Bjarne etter endt militærtjeneste. Bildet viser Torstein i produksjon på gravermaskina som etterhvert ble en hjørnestein i bedriften. På denne tiden er det fire ansatte, nyansatte Torstein, Bjarne, hans halvbror Henry Ernestus og Per Stene, som forøvrig følger bedriften frem til 1987, da han starter egen silketrykkvirksomhet i nabolokalet. I 1976 blir Bjarne syk og går bort i 1977. Torstein tar da over driften som 27-åring og begynner å legge en plan for fremtiden. Torstein ser også, som sin far et større potensiale og vekstmulighet i bedriften, lokalene i Kirkegata er begrenset på plass og hindrer ekspansjon.

Skiltproduksjon
Skiltproduksjon

Det var tidkrevende å lage grunnformene for varmforming og pressing av akryl, så det ble laget et utvalg former fasonger og størrelser som kunden kunne velge i. Deretter ble logoer og tekst satt sammen etter kundens ønsker og behov. Dette bildet viser en flott jobb for en elektroinstallatør i Trondheim vi ikke klarer å finne historien til. Her ser vi tydelig at alle elementene/bokstavene er uthevet fra skiltflaten. I dag hadde vi laget teksten i farget folie eller printet den på noen minutter. Den gang tok det kanskje en ukes arbeid å produsere og sette sammen slike skilt.

Akebrett ala Ernestus!
Akebrett ala Ernestus!

Bjarne prøvde også å varmeforme/presse andre plastmaterialer. Ett prosjekt var produksjon av akebrett som som ble solgt på Axel Bruun. Dessverre viste det seg at plasten ikke tålte trøndersk holkevinter og akebrettene knuste ved tøff bruk. Selv om det hele ble en fiasko, fikk man lært enda mer om plast og dens begrensninger.

Kirkegata
Kirkegata

Bjarne Ernestus flyttet i 1951 produksjon til Kirkegata 61. I denne bydelen var det mye industri, og det nøt bedriften godt av, blant annet salg av forskjellige skilt og merking til TMV og og båtene som ble bygd på verftene der. Her ser vi et stemningsbilde fra produksjonen på 50-tallet.

Begynnelsen
Begynnelsen

Ernestus Skilt & Reklame ble grunnlagt i 1949 av Bjarne Ernestus. Det startet i det små i Krambugata 1, her hadde han produksjon i et lite loftsrom over Café Cecil. Forretningskonseptet var til å begynne med oppussing, polering og forgylling av slitte og gamle skilt og skiltbokstaver. I 1955 reiste Bjarne til Tyskland på messe, og fant der plexiglass/akryl. Dette så han et stort potensiale og marked for og valgte å satse på bearbeiding og forming av dette for reklameskilt. Akrylen kunne skjæres, pusses, poleres og varemebearbeides som ingenting annet på denne tiden. Og så fikk man det i mange farger! Og det kunne slippe pent lys gjennom! Bjarne var en dyktig håndverker som produserte flotte former for pressing og varmforming av akrylen. Skiltene bestod ofte av en hvit opal akrylbunn, og deretter ble det produsert tekst, logo og andre element i andre fargede akryler. Bilder viser en av våre første landsdekkende leveranser av tosidige utstikkerskilt til Ford i hele Norge. Laget i hvit og blå akryl. Noe usikker på årstall men trolig 1960-65.